Feuilleton deel 2: slachtofferhulp

Dagelijks raken er in Nederland een behoorlijk aantal jongeren ernstig gewond terwijl zij deelnemen aan het verkeer. Hoewel de aantallen uiteraard per jaar een beetje fluctueren kan er op basis van de beschikbare gegevens gesteld worden dat dagelijks circa 15 jongeren zwaargewond raken bij een verkeersongeval. Voor jongeren die dit overkomt verandert het leven letterlijk in één klap. Om een beeld te schetsen van de gevolgen van een ernstig verkeersongeval gaan we hier in een fictief verhaal de belangrijkste momenten langs waarmee een jong letselschadeslachtoffer wordt geconfronteerd.

In contact met slachtofferhulp

Na aankomst in het ziekenhuis wordt Karel direct aan zijn gebroken dijbeen geopereerd. Dat moet ook wel. Een dijbeen is een groot bot en wanneer daar niet direct iets aan wordt gedaan kunnen er ernstige complicaties optreden. Gelukkig weet de arts waar hij mee bezig is. Karel heeft geen idee. Hij is (gelukkig) onder narcose.

Als Karel na de operatie ligt bij te komen in de verkoeverkamer komt er een verpleegkundige aan die hem naar een ziekenzaal brengt. Daar zijn inmiddels ook zijn ouders aangekomen, die natuurlijk erg geschrokken zijn. De politie heeft hen geïnformeerd over het ongeluk. Karels ouders vertellen hem dat de politie aan ze heeft verteld dat Slachtofferhulp Nederland binnenkort contact op zal nemen met Karel. Karel vindt het allemaal maar “zozo”. Hij heeft pijn en het vooruitzicht om met iemand over een ongeluk te praten dat nog maar net heeft plaatsgevonden staat hem niet echt aan. Dat die persoon een zogenaamde “professional” is maakt hem niet zo veel uit. Hij heeft eigenlijk geen zin om met een volslagen onbekende te praten. Voorlopig heeft hij nog even rust. Slachtofferhulp Nederland zal binnen twee dagen contact opnemen.

Karel zit inmiddels weer thuis. Of beter gezegd: hij ligt thuis. In zijn been zijn allerlei schroeven, metalen plaatjes en pennen gezet. Dit gaat nog wel even duren, dat heeft hij inmiddels wel door. Wanneer de bel gaat zucht Karel eens diep. Daar is Slachtofferhulp Nederland. De dame van Slachtofferhulp stelt zich aan Karel en zijn ouders voor. Ze legt uit dat Slachtofferhulp Nederland veel verschillende zaken voor verkeersslachtoffers en slachtoffers van een misdrijf regelt en de slachtoffers op allerlei vlakken probeert te ondersteunen.

De dame van Slachtofferhulp legt uit dat er in de komende periode veel moet gebeuren. Er zullen kosten moeten worden gemaakt in verband met het herstel van Karel. Ook moet er contact opgenomen worden met de school van Karel, want de kans is groot dat hij een achterstand op zal lopen. Dat begrijpt Karel zelf ook wel; hij ziet zichzelf de komende weken (of zelfs maanden) nog niet zomaar in de schoolbanken kruipen. Bij een ongeval met letsel gaat het om veel geld, dat maakt de dame van Slachtofferhulp al snel heel duidelijk. Los van alle lichamelijke en psychische impact waarmee een ongeval gepaard gaat. Aan Karel wordt praktische hulp aangeboden door Slachtofferhulp Nederland.

Wanneer er aan de ouders van Karel wordt gevraagd of ze weten hoe ze de zaak met de verzekering moeten regelen wordt er wat moeilijk gekeken. Net als de meeste mensen vinden Karels pa en ma verzekeringszaken maar ingewikkeld. De medewerker van Slachtofferhulp merkt dit. Ze raadt Karel en zijn ouders sterk aan om een belangenbehartiger in de arm te nemen. Dat kan een deskundige zijn van een letselschadebureau, maar ook een letselschadeadvocaat. Voor Karel en zijn ouders is dit een hele nuttige tip. Terwijl de dame van slachtofferhulp vertrekt besluiten Karel en zijn ouders dat ze morgen op zoek gaan naar een goede belangenbehartiger.         

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.